Loading website
Samen verbinden.
internet en bellen mobiel internet

Onbezorgd internetten en bellen

RoutIT legt u graag uit welke maatregelen het neemt om de veiligheid en stabiliteit van het netwerk te waarborgen. Hierdoor kunt u als partner of klant onbezorgd internetten en bellen.

Congestie in het netwerk

Indien er op een onverwacht moment een hoge piek in het netwerkverkeer optreedt, kan het voorkomen dat (lokaal) congestie ontstaat. Bijvoorbeeld bij een groot internationaal incident, zoals een terreuraanslag of een natuurramp.

Hierdoor ervaart u mogelijk een tragere internetverbinding. RoutIT maakt binnen het internetverkeer geen onderscheid in verkeersstromen. In geval van congestie, ondervindt iedere gebruiker dezelfde vertraging.

Om de kwaliteit van bellen via het internet zo veel mogelijk te garanderen, biedt RoutIT de aanvullende dienst Quality of Service Voice. Dit betekent dat telefonie voorrang krijgt op het internetverkeer.

Beveiliging van het netwerk, uw apparatuur en diensten

In toenemende mate maken klanten gebruik van internetdiensten. Daarom beschermt RoutIT zijn partners, klanten en het netwerk met de volgende beveiligingsmaatregelen:

Maatregelen tegen misbruik
Indien er misbruik wordt geconstateerd vanaf uw aansluiting, veroorzaakt door bijvoorbeeld virussen of kwetsbare servers, zal RoutIT contact met de partner opnemen om het probleem samen met de partner op te lossen. Bij hoge uitzondering kan RoutIT besluiten de internetaansluiting in quarantaine te plaatsen.

Bescherming tegen een Distributed Denial-of-Service (DDoS) aanval
Indien er een DDoS-aanval plaatsvindt op het RoutIT netwerk, grijpt RoutIT in door dit verkeer te onderscheppen en te blokkeren. Hiermee beschermt RoutIT zijn netwerk en vermindert hierdoor het risico op grootschalige dienstonderbreking voor alle klanten.

Tegengaan van ongevraagde berichten (spambestrijding)
RoutIT past spamfilters toe op zijn e-maildiensten en e-mailservers. Het kan voorkomen dat er buiten uw medeweten spam vanaf uw IP-adres wordt verstuurd. In dit geval wordt uw IP-adres op een blacklist geplaatst van de mailserver en kunt u geen email meer versturen vanaf uw aansluiting. Deze vermelding op een blacklist verdwijnt ook weer indien uw aansluiting niet meer wordt misbruikt.

Blokkade poort 25
Om te voorkomen dat RoutIT, RoutIT partners en klanten schade wordt toegebracht doordat er vanuit het RoutIT netwerk spam wordt verstuurd of ontvangen, is inkomend verkeer op poort TCP 25 (SMTP) op uw RoutIT internet verbinding gesloten.
Dit betekent dat mailservers geen verbinding kunnen maken met mailservers die zich op uw RoutIT verbinding bevinden. Mail kan dus standaard niet rechtstreeks worden afgeleverd.

Het is wel mogelijk poort 25 te openen, dit kun u zelf per verbinding beheren. RoutIT Colocatie diensten en RoutIT managed firewall oplossingen zijn uitgesloten van deze beperking. Deze diensten hebben altijd de beschikking over de inkomende poort 25.

Tot slot zal RoutIT de toegang tot bepaalde sites nooit blokkeren, tenzij een gerechtelijk bevel RoutIT daartoe dwingt.

Veilig mobiel internet op het netwerk van KPN

RoutIT legt u graag uit welke maatregelen KPN neemt om de veiligheid en betrouwbaarheid van het mobiele netwerk te waarborgen. Hierdoor kunt u als partner of klant onbezorgd mobiel internetten.

Beveiliging van de internetverbinding en randapparatuur

Voor inkomend verkeer bij mobiele diensten maakt KPN gebruik van een firewall. Deze voorkomt dat derden zonder toestemming data naar uw mobiele aansluiting kunnen sturen. Ook houdt de firewall overige bedreigingen vanaf het internet tegen. Daarnaast biedt RoutIT een Mobile Interconnect dienst voor toegang tot het bedrijfsnetwerk.

Bescherming tegen een Distributed Denial-of-Service (DDoS) aanval

Indien er een DDoS-aanval plaatsvindt op het KPN netwerk, grijpt KPN in door dit verkeer te onderscheppen en te blokkeren. Hiermee beschermt KPN zijn netwerk en vermindert hierdoor het risico op grootschalige dienstonderbreking voor alle klanten.

Tegengaan van ongevraagde berichten (spambestrijding)

Als mobiele klant op het KPN netwerk beschikt u over de mogelijkheid om mail te versturen vanuit uw account op uw smartphone. KPN zorgt voor aflevering van uw mail, ontdaan van spam. Dit doet KPN voor de mailservers van ruim 200 internet service providers. Uitgaand e-mailverkeer naar de KPN SMTP server is niet geblokkeerd, tenzij spam of misbruik wordt gedetecteerd door KPN. Hier geldt dat KPN -net als bij een DDoS-aanval –ingrijpt door verkeer te onderscheppen en blokkeren.

Congestie in het netwerk

Indien er een hoge piek in het internetverkeer optreedt of er een storing is in (een deel van) het netwerk, kan het voorkomen dat (lokaal) congestie ontstaat. Voor mobiele diensten is naast data en spraak ook signalering nodig. Signalering maakt de verbinding mogelijk en gaat daarom voor op gebruikersverkeer (data en spraak). Binnen het internetverkeer maakt KPN geen onderscheid in verkeersstromen.

Internationale standaarden

Het netwerk van KPN is ingericht volgens de geldende internationale technische standaarden. Dit houdt in dat spraak (telefonie) en signalering (noodzakelijke uitwisseling van gegevens tussen het netwerk en apparaat om de dienst mogelijk te maken, incl. SMS) iets anders worden behandeld dan data dienstverlening (internet). U vindt deze internationale standaarden op onder andere onderstaande websites:

In het GSM (‘2G’) radionetwerk betekent dit dat er in het radionetwerk tijdsloten worden toegewezen aan signalering, spraak en data. In het UMTS (’3G’) en het LTE (‘4G’) radionetwerk betekent dit dat spraak in een andere Quality of Service (QoS) klasse wordt ingedeeld dan data (ETSI 3GPP TS 23.107). De capaciteit van het netwerk wordt altijd verdeeld onder de gebruikers die het netwerk gelijktijdig gebruiken. KPN bepaalt de noodzakelijke capaciteit van het mobiele netwerk op basis van het verwachte gebruik. Dit wordt bepaald aan de hand van het verwachte aantal gebruikers en verkeerstrends. Capaciteitsuitbreiding wordt tijdig gestart binnen de capaciteits- en planningsrichtlijnen.

Tot slot zorgt KPN voor uitvoering van wettelijke maatregelen, zoals het instellen van datalimieten bij dataroaming en de uitvoering van gerechtelijke bevelen.

RoutIT en KPN zullen de toegang tot bepaalde sites nooit blokkeren, tenzij een gerechtelijk bevel hen daartoe dwingt.