Loading website
Samen verbinden.

Als ondernemer wil je natuurlijk zo goed mogelijk weten wat de behoefte van je klant is. Oók als je klant zelf niet zo goed weet wat hij nodig heeft en wat hem écht verder helpt. De uitdaging is dan om deze latente behoefte boven tafel te krijgen en daar je advies, dienst of product op af te stemmen.

Bekende voorbeelden in dit opzicht zijn de introductie van bijvoorbeeld de iPad en de mobiele telefoon: Veel mensen geloofden destijds niet dat deze producten zo’n overweldigend succes zouden worden, omdat men er de toegevoegde waarde niet direct van inzag.* We hoeven je niet te vertellen hoe dit afliep. Blijkbaar was er toch massaal behoefte aan de producten, ondanks dat de meeste mensen zich hier in eerste instantie niet bewust van waren en tevreden waren met de bestaande situatie.

 

 ‘If I had asked my customers what they wanted, they would have said a faster horse, Henry Ford ’

 

Cijfers internetgebruik bedrijven
Neem nu bijvoorbeeld de laatste cijfers van het CBS over het internetgebruik in Nederland door bedrijven. Uit deze cijfers blijkt dat inmiddels twee derde van de Nederlandse bedrijven (met 10 medewerkers of meer) een breedbandverbinding heeft van meer dan 30 Mbps. Slechts 13 procent zei dat ze minder dan 10 Mbps breedband kregen. Van deze kleine groep is de ruime meerderheid van 66% tevreden met een snelheid van 2-10 Mbps.

Het onderzoek toont ook aan dat meer dan een kwart van de bedrijven (28%) breedband van 100 Mbps of meer heeft. Dit komt door het groeiend aantal bedrijventerreinen dat is aangesloten op glasvezel en upgrades voor kabelnetwerken in de afgelopen jaren. Al met al is de overgrote meerderheid (89%) van de bedrijven tevreden over de snelheid van de verbinding.

 

‘89% van bedrijven tevreden over internetsnelheid’

 

Hieruit zou je kunnen concluderen dat het gros van de bedrijven op bedrijventerreinen helemaal niet zit te wachten op meer bandbreedte en dat acquisitie op deze adressen dan ook weinig zin heeft. De andere kant van het verhaal is dat deze bedrijven misschien tevreden zijn met hun huidige internetverbinding omdat ze gewoonweg de weg naar de cloud nog niet hebben gevonden! Kortom: Kijk verder dan de (schijnbare) behoefte van vandaag. Kijk naar de behoefte van morgen en speel daar als ICT-partij handig op in.

Zie het als een mooie aanleiding om eens in gesprek te gaan met zo’n ‘tevreden’ bedrijf. Begin niet uitsluitend bij de verbinding, maar begin bij een gesprek over alle mooie mogelijkheden die de cloud hen kan bieden, hoe de digitale transformatie hen verder helpt én hoe jij ze daarbij gaat helpen! Zo zorg je ervoor dat een bedrijf transformeert van tevreden met de bestaande situatie naar ambitieus en enthousiast richting digitale toekomst.



De cloud als verkoopkans

Met de komst van steeds meer op IP gebaseerde oplossingen zoals VoIP telefonie, camerabeveiliging, pinnen, alarm over IP en het werken met cloud applicaties zal de vraag naar meer bandbreedte de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Er komt een moment dat voor bedrijven die nu nog tevreden zijn met hun internetverbinding, de beperkingen in bandbreedte een bottleneck gaan vormen. Het is niet de vraag óf dat moment gaat komen, maar wanneer!

* Ter illustratie van ‘latente behoefte’:
Je kent vast nog wel deze –inmiddels hilarische- fragmenten uit 1998 waarin mensen geïnterviewd werden over mobiel bellen.

RoutIT als dé cloudleverancier van het MKB
RoutIT ondersteunt je graag zowel technisch als commercieel met de beste clouddiensten. Word ook RoutIT partner en ontwikkel de beste ICT-totaaloplossingen voor je klant!

Door: Kees Langerak, Product Marketeer.