Loading website
Samen verbinden.

Het oplossen van structurele IT uitdagingen en voor nog beter klantcontact zorgen. Dat is waar Albert van Wessel, samen met zijn team, alarminstallateurs bij helpt. Voor elke technische vraag kun je bij hem en zijn team terecht. “Weet je het niet, vraag het dan”, is zijn motto. Vandaar dat het ons inspirerend leek om hem zelf ook eens enkele vragen te stellen over de alarmeringsbranche.

Vraag 1: Waarom zouden alarminstallateurs (nog) meer moeten weten over IP?

Als vroeger het alarm afging vonden mensen het voldoende dat zowel de alarmcentrale als de politie gewaarschuwd werden. Echter is er nu steeds meer behoefte bij klanten dat ze ook zelf geïnformeerd worden. Dat zie je terug in onze hele maatschappij. Het gaat steeds vaker over het hebben van rust en overzicht, wat grotendeels afhankelijk is van data over internetlijnen. Klanten verwachten van alarminstallateurs niet alleen het leveren van veiligheid, maar ook van het faciliteren van geruststelling en gemak. Als voorbeeld weten klanten via de beveiligingscamera dat alles goed is in en rondom het pand, maar ook met de goederen. Het zijn echter niet alleen deze menselijke behoefte waarom alarminstallateurs meer moeten weten over IP.

Alles wordt gekoppeld aan het internet, van productiesystemen in bedrijven tot zelf bestellende koelkasten en slimme thermostaten in de thuisomgeving. (IoT, Internet of Things) “Stel dat er na werktijd automatisch het alarm ingeschakeld wordt, dan is het logisch dat er ook een doorschakeling plaatsvindt naar een out-of-office receptie en er iemand tijdelijk met een smartphone opneemt. Andersom kan natuurlijk ook: sensoren geven aan dat er niemand meer op kantoor is dus wordt automatisch het alarm ingesteld”, legt Albert uit. Wie bekend is met IP kan dit soort slimme integraties dus ook uitvoeren.

Vraag 2: Welke trends zie je aan de kant van de fabrikanten?

Steeds meer fabrikanten in de alarmeringsbranche weten ons te vinden. Al hun oplossingen worden gekoppeld in de Cloud en voorzien van apps, wat vanuit de gebruiker gezien ook logisch is, maar voor sommige alarminstallateurs nog onbekend terrein. Deze fabrikanten werken steeds vaker met sensoren, waarbij bijvoorbeeld de luchtvochtigheid gemeten wordt. Door de status van de luchtvochtigheid slim te koppelen aan de alarminstallatie of beveiligingscamera is het mogelijk om sneller te weten dat er ongewenst een deur openstaat. Naast de trend naar cloudomgevingen zie je ook dat beveiligingsproducten zelf steeds intelligenter worden en van software voorzien worden. Zo zijn er beveiligingscamera’s die voorzien zijn van kunstmatige intelligentie en zelf opmerken dat er bijvoorbeeld een verdachte koffer ergens wordt neergezet, maar ook beveiligingscamera’s die zelf herkennen dat bepaalde personen zich verdacht gedragen. De politie of handhavingsmedewerker kan daardoor eerder gewaarschuwd worden.

Vraag 3: Hoe zorgt RoutIT voor betere marges en extra omzet voor alarminstallateurs?

Een succesvolle toekomst heeft te maken met de integratie van systemen en het erkennen dat de alarminstallatie een onderdeel is van een groter geheel. Dat betekent volgens Albert ook dat je bereid moet zijn om jezelf tussentijds bij te scholen. Daarom zijn er voor aangesloten RoutIT partners een uitgebreid aantal cursussen beschikbaar, waardoor meerwaarde aan klanten gegeven kan worden. Daarnaast is er eenvoud aangebracht in het verdienmodel. Alle risicoklassen vallen onder hetzelfde scherpe tarief en het is aan de alarminstallateur zelf te bepalen wat zij voor de meerwaarde van een hogere risicoklasse doorberekenen. We schreven hier al eerder over in deze blog.

Zelf ook een vraag?

Albert is te bereiken op telefoonnummer: 088-4372636 of vul het contactformulier in waarop je ook aan kunt geven dat je RoutIT partner wilt worden.